Dysortografie

Dysortografie je specifická vývojová porucha pravopisu. Příčinou může být porucha sluchové percepce, tj. rozlišování zvuků, výšky a hloubky tónů, jednotlivých hlásek, slabik, slov, dále schopnost sluchové analýzy a syntézy, sluchová orientace a sluchová paměť, případně i porucha koncentrace pozornosti.    

V písemném projevu se objevují typické specifické chyby:

- vynechávání či přidávání písmen, slabik, slov i vět

- neschopnost lokalizace délky samohlásek

- přesmykování slabik

- záměny hlásek zvukově podobných, zvl. znělých a neznělých

- neschopnost rozlišení slabik di, ti, ni/ dy, ty, ny (následně ovlivňuje i určování pravopisu podle vzorů, druhotně i shodu podmětu s přísudkem)

- nedodržování hranic slov v písmu

Písemný projev dyslektika je tedy nefunkční. Děti obtížně provádějí kontrolu napsaného, na druhém stupni nejsou schopny použít vlastní poznámky. Mívají obtíže nejen v českém jazyce a při osvojování cizího jazyka, ale i v naukových předmětech.

Náprava dysortografie je dlouhodobý proces. Na jeho začátku stojí podrobná speciálně pedagogická diagnostika, abychom odhalily příčiny poruchy pravopisu. Následná reedukace je ušita každému dítěti na míru. Snažíme se mu nabídnout mechanismy, kterými bude své obtíže kompenzovat, pomáháme mu si je osvojit a zautomatizovat.

S dětmi pracujeme buď jednotlivě, nebo v malých skupinách (2 - 4 děti), 1 vyuč. hod./1x týdně. Z každé lekce si dítě odnáší materiál pro domácí procvičování.

První konzultace je bezplatná. Uvítáme, když s sebou přinesete sešity, případně výkresy dítěte.

Informace o cenách, organizaci terapie a způsobu platby naleznete pod záložkou CENÍK.

 

Těšíme se na shledanou

                                                               Mgr. Klára Fischerová a  Mgr. Ester Stará

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Doporučená literatura